W świecie, w którym efekt obecności, a komunikacja i częstotliwość emisji są postrzegane tylko w czasie rzeczywistym, istnieje pilna potrzeba bezpośredniej transmisji osobistej. Po podłączeniu kamery internetowej i mikrofonu każdy właściwie może nadawać w Internecie. Dodatkowe funkcje to czat, komentarze, możliwość wstawienia transmisji na blogu lub na dowolnej stronie zewnętrznej. Nadawca może nagrać transmisję strumieniową na serwerze, a następnie uzyskać do niej dostęp na żądanie. Ta funkcja wykorzystywana przez osoby prywatne – bardzo szybko została podchwycona przez legalne telewizje internetowe. Dziś zabieg ten pozwala nam oglądać filmy online gdzie tylko chcemy i to bardzo często za darmo

Konwergencja (telewizja internetowa i media)

Od czasu połączenia tekstu i zdjęć na stronach pierwszych gazet Internet stał się idealnym medium do dalszej konwergencji. Transmisje wideo w Internecie opanowały nie tylko kanały telewizyjne, ale także studia radiowe, a nawet gazety. Konwergencja miała miejsce nie tylko w ramach mediów, takie projekty jak festiwale teatralne online, krótkie filmy internetowe i programy telewizyjne nadawane na telefony komórkowe pojawiały się w sieci w regularnych odstępach czasu. Dziś telewizja internetowa ewoluuje wraz z rozwojem infrastruktury internetowej. Wraz z rozpowszechnianiem się technologii łączności ADSL poprawia się jakość obrazu. Telewizja internetowa staje się dostępna nie tylko za pośrednictwem komputerów, ale także urządzeń mobilnych – urządzeń PDA, telefonów komórkowych. Jednak telewizja internetowa ma wiele problemów. Jednym z głównych problemów jest jakość obrazu i dźwięku. Sami nadawcy muszą dostosować wideo do emisji w sieci i skompresować je, co negatywnie wpływa na jakość. Głównymi czynnikami wpływającymi na jakość wideo w Internecie są szybkość użytkowników łączących się z siecią i cena za ruch. Impulsem do rozwoju telewizji internetowej jest stopniowa liberalizacja cen nieograniczonych połączeń sieciowych. Zmienia to preferencje użytkownika dotyczące zawartości w taki sam sposób jak przełączanie z połączeń telefonicznych na połączenia ADSL. Jeśli nadawcy telewizyjni poradzą sobie z tym problemem – filmy online staną się opcją pierwszego wyboru dla użytkowników.

Przyszłość

Szybkość rozwoju technologii internetowych zwykle wyprzedza ewolucję teoretycznych pomysłów na ich temat. Jednak niektóre trendy są oczywiste. Według prognozy eMarketer sieć znacznie zwiększy podaż treści wideo, zarówno od profesjonalnych graczy rynkowych, takich jak kanały telewizyjne, jak i od wielu fanów. Najwięksi gracze na rynku wideo online, tacy jak Google, Microsoft i kanały telewizyjne, będą wspierać swoje usługi i treści wideo, kupując małe firmy, które zajmą się reklamą w tym obszarze. YouTube już przyciąga największy ruch w sieci i stale zajmuje pierwsze miejsce na liście najpopularniejszych mediów społecznościowych amerykańskich użytkowników Internetu. Technologia wideo rozprzestrzenia się również w wirtualnych światach. W jednym z najpopularniejszych trójwymiarowych światów – Second Life, z ponad 7,5 milionami kont, zostało otwarte już oficjalne przedstawicielstwo Reuters. Spodziewanie się gwałtownego wzrostu nowych form wirtualnej telewizji internetowej jest więcej niż logiczne.